• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Робота з батьками
Батьки і діти
Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді — колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти...
Чомусь таке трапляється, на жаль.
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда та без печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває.
Запам’ятати треба в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти — це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж.
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка немає меж.

Фрагмент батьківських зборів на тему :

«Щаслива дитина»

Форма проведення : відверта розмова.
Матеріал: запрошення для батьків, мультимедійний проектор, тест «Чи можете ви ?», ігри «Хто перший», «Квасоля для попелюшки», «Назви дію», аудіо запис, сонце з промінчиками, поради для батьків, скарбничка ігор для дитячих свят.

/Files/images/Батьки.jpeg

Добрий день, шановні батьки, я рада Вас вітати на сьогоднішніх зборах присвячених темі «Щаслива дитина».

Нашу сьогоднішню розмову я хотіла б розпочати притчею «Вітаю, щастя!».

Вітаю, щастя!

-Тук – тук!
-Хто там?
-Це щастя твоє! Мерщій відчиняй!
-Щастя? До мене?
-Так, зустрічай!

-Щастя моє! Заходь не минай! У домі моєму господарем будь! Скажи мені, де ти так довго блукало? Чого не з`являлось, коли я гукала? Чому мандрувало чужими світами? Чому не лишалось назавжди із нами?

-Ну, знаєш! Не в звичці у мене тікати.
Я поруч – лиш треба мене помічати…
Я - в радощах чистих
Я – в лагіднім слові,
Я – у пісні дзвінкій,
Я – у затишку ночі,
Я – у щирих зусиллях,
До справи охочих.
Я – в маминім погляді,
В мудрому слові
У мріях крилатих і снах кольорових
Крокую з тобою, мандрую в світи
Чому ж нереальним зовеш ти мене?

-Агов, дійсно так! Звісно, я помилялась, бувало на тебе дарма ображалась. Пробач мені, Щастя! Лишись назавжди!

Отже, шановні батьки, для щастя не потрібні причини, щастя – це не хтось і не щось, щастя – це все. Просто усміхніться, розправте плечі і маленькі промінчики тепла прокрадуться у вашу душу, зігріють серце і ваші очі запалають щастям.

А зараз я хочу вам запропонувати гру, в якій потрібно домалювати нашій квіточці пелюстки. В середині квіточки – це щаслива дитина. Я хочу, щоб ви мені допомогли, подумайте, будь – ласка і скажіть, що потрібно дитині, щоб вона була щаслива?

(Заповнюємо пелюстки квітки)

А зараз я хочу вам запропонувати прослухати думки ваших дітей , що вони вкладають у поняття «щастя».

(Думки дітей на аудіо записі)

-Як виростити дитину щасливою? – Кожен батько задає собі питання. Намір, на перший погляд, чистий і благий. Однак за декларацією турботи часто може ховатися все що завгодно – тільки не справжня любов до маленької людини, у якого своя неповторна індивідуальність і свій унікальний життєвий шлях. І ось, бажаючи добра, намагаємось нав`язати свої поняття і принципи, ставимо умови і позбавляємо емоційної підтримки. Як уникнути цього і стати щасливим разом з дитиною і як правильно виховувати дітей? Психологи пропонують кілька простих та дієвих стратегій.

Стратегія перша :визначте, чого ви хочете

Кращий спосіб прояснити свої власні бажання, цілі та устремління – це винести їх на папір. Візьміть чистий лист і напишіть, яким ви хочете бачити свого сина чи дочку в 20 років, тобто в тому віці, коли він або вона стануть дорослими, сформуються як особистості, і ви вже не зможете мати на них такий же вплив, як в дитинстві.Наприклад, у вас вийшли наступні пункти: ви хочете бачити дитину щасливою, здоровою, розумною, сильною особистістю. Тепер необхідно докладно розписати зміст кожного з якостей, тобто те, який зміст ви вкладаєте в ці досить загальні поняття. Бажано проговорити все написане вголос – нехай вам допоможе чоловік.

Стратегія друга: говоримо позитивні слова

Ви вже визначили, чого ви хочете для дитини. Але він ніколи не дізнається про це і не зможе відповідати вашим очікуванням, якщо ви не будете говорити про свої побажання. Якщо постійно твердити дитині, що вона «ваше нещастя», «горе цибульне» або ще що-небудь на кшталт цього, то і результат ви отримаєте відповідний, налаштуєте дитину на відповідне ставлення до самого себе і виробите в ньому почуття провини, невіри в свої сили. Як же діяти правильно? Для того щоб дитина відчувала себе щасливою, потрібно не менше п`яти разів на день вимовляти слово «щастя», спілкуючись з ним: «Який я щасливий, що ти в мене є!», «Яке щастя – бути з тобою!» і т.д. Крім того, важливо також передавати стан щастя невербально (тобто, без слів, жестами і діями) – обіймати дитину, посміхатися йому.

Стратегія третя: будь здоровий – завжди здоровий

Згадайте, як виховували вас в дитинстві дбайливі мами і бабусі: «Закривай кватирку, а то застудишся». «Не бігай босоніж, а то захворієш», «надінь шарф, а то підхопиш ангіну»… І як на замовлення – застуджувалися, підхоплювали, хворіли… лікувалися і вболівали знову, отримуючи підвищену увагу членів сім`ї та звикаючи до того, що хворіти – вигідне заняття. Якщо ви насправді хочите, щоб ваша дитина була здорова, то робіть її життя максимально привабливим і цікавим. А коли ненароком промочить ноги - посміхніться і скажіть: «Дурниці, ти сильний і здоровий, все буде добре». Коли дитина все таки захворіла, то постарайтеся створити позитивний стимул для одужання: «Як шкода, що ти хворієш, а от коли видужаєш, ми з тобою підемо в зоопарк, поїдемо на море, змайструємо літак» і т.д., тобто у дитини має з`явитися очікування цікавої справи.

Стратегія четверта: добротою можна навчити

Дуже важливо говорити малюку, який він добрий, якщо ви хочете сформувати в ньому цю якість. Не залишайте без уваги найменші прояви доброти маленької людини, заохочуйте бути щедрою, турботливою, бути уважною до людей і тварин. Щоб навчити дитину доброті, необхідно подавати конкретний приклад, показувати їй, що це означає – бути добрим. Допоможіть бабусі перейти вулицю, поступіться місцем. Погодуйте разом з дитиною птахів – і при цьому не забудьте розповісти їй, що саме ви робите, чому і для чого. На жаль, поширена помилка батьків, особливо матерів – в тому, що вони, вважають себе дбайливими, намагаються самі виконувати всі домашні справи, і дитина звикає жити на всьому готовому. У такому випадку марно чекати від неї проявів турботи: ви не навчили її цьому, а значить не маєте права вимагати від неї віддачі.

Стратегія п`ята: карати правильно

Існує кілька головних правил покарання:

· Покарання має бути завжди корисним. Це означає, що дитина, «відбувши» покарання, отримує позитивний результат.

· Перед покаранням потрібно обов`язково попередити дитину, за який конкретний поступок її призначено покарання.

· Покарання має відбуватися без приниження особистості. Категорично не можна бити дитину, обзивати її образливими словами, роздягати на очах у інших.

· Проступок і покарання повинні бути адекватними один одному, щоб дитина могла відчути значущість своєї провини. Не можна за малий гріх пропонувати дитині незрівнянно сильне покарання – в цьому випадку у неї залишиться почуття глибокої несправедливості й образи.

· При покаранні краще позбавляти приємного, ніж пропонувати неприємне. Наприклад, більш безболісним для дитини буде позбавлення солодкого, ніж виконання важкої і неприємної роботи.

· Після того, як термін покарання закінчився, потрібно доброзичливо поговорити з дитиною. Караємо не з метою утвердити свою владу, а для того, щоб малюк у кінцевому підсумку став краще і щось зрозумів. Тому дуже важливо, щоб він подумав і усвідомив, за що його покарано, і потім ви разом з ним все обговорили. Бесіда повинна бути дружньою, категорично не допускаються прикази.

Стратегія шоста: причини і слідства

Коли ви разом з дитиною визначили термін покарання, то дуже важливо витримати цей час, як би важко не довелося вашому батьківському серцю. Не рідко доводиться спостерігати видовище, коли покарана справедливо дитина закочує істерику і мама, не в силах більше терпіти, звільняє її від обмежень. Результат буде вдвічі негативним: мало того, що малюк не відчуває в повній мірі тяжкість свого проступку, так у нього ще й сформується причинно – наслідковий зв`язок: «будеш нити – доб`єшся бажаного».

Тому, шановні мами, закон причин і наслідків у вашій родині має бути «залізним» - якщо дитина позбавлена телевізора на годину, то цю годину необхідно витримати. Навіть, якщо в цей час йде його найулюбленіший мультфільм, і ви просто вмираєте від жалю.

Стратегія сьома і сама головна: люби без умов

Виставляючи дитині умови типу «будеш погано себе вести – не буду любити», «такий двієчник мені не потрібен» тощо, ви крок за кроком калічите його особистість, яка не буде здатна давати і отримувати любов, не вимагаючи нічого натомість. Безумовна любов – це прийняття дитини такою яка вона є, з усіма її перевагами і недоліками, успіхами й невдачами, це щосекундне підтвердження її цінності. Вранці піднімайте дитину лагідно з усмішкою, спокійно. Розрахування часу – це ваш обов`язок, якщо ви не встигаєте, провини дитини в цьому немає.

Не потрібно залишати дитину з неприємностями наодинці, тут потрібна розумна підтримка. До відчуттів дитини потрібно ставитись ні трошки не гірше чим до відчуттів дорослого, страждання дітей аж ніяк не менше, а може ще й більше. Ніколи не смійтеся над своєю дитиною, тому що дитина ростиме замкнутою.

Якщо п`ять разів на день говорити дитині «люблю», не докоряючи її при цьому за завдані вам прикрості, то можете бути впевнені: вона виросте по-справжньому здоровою особистістю і зможе віддати тепло і любов, яку ви вклали в неї.

А зараз я приготувала вправу, в якій потрібно з`єднати стрілочками відповідь, якою на вашу думку виросте дитина “Якщо...”

Якщо :

Дитину постійно критикують

Вона стає замкнутою

Дитину висміюють

Вона стає шляхетною

Дитину хвалять

Вона вчиться ненавидіти

Дитину підтримують

Вона вчиться жити з почуттям провини

Дитина росте в докорах

Вона вчиться цінувати себе

Якщо :

Дитина росте в чесності

Вона вчиться бути агресивною

Дитина росте в безпеці

Вона вчиться розуміти інших

Дитина росте в ворожнечі

Вона ростиме не впевнена в собі

Дитину залишають наодинці з труднощами

Вона вчиться вірити в людей

Дитина росте в терпимості

Вона вчиться бути справедливою

(Батьки виконують вправу та зачитують.)

А зараз я хочу запропонувати вам ситуації, які трапляються в нашому житті, прочитайте, подумайте і скажіть, як би ви вчинили?

День народження сина.

Зустрілися дві мами.

- «У мого сина через два дні день народження, сказала одна них. – Син хоче друзів запросити, я не заперечую, спечу торта, нароблю салатів, включу музику, нехай святкують». - «І все ?» - здивувалась друга мама. –«А що мені клоуном перед ними бути?»

Квіточка для мами.

Повертаючись із дитячого садочка додому, мама із маленькою донечкою проходила повз клумбу з квітами. Дівчинка підбігла до клумби і зірвала найбільшу квітку. Підійшла до мами і сказала:

- Мамочко, я тебе дуже люблю, ця квіточка для тебе!

Мама подякувала і поцілувала свою дитину.

(Відповіді батьків)

Для повноцінного щастя, свято необхідне для дитини, як повітря. Свято для дитини – це подія в її житті. На жаль часто буває, що дитяче свято дорослі влаштовують для себе. Прийшли привітали дитину, а потім свої розмови, свої інтереси, а дитина ніби нікому не потрібна. А буває й інакше, на дорослих святах дитині приділяють особливу увагу: її залишають за загальним столом, вона стає свідком дорослих розмов, втручається в них, і це розвиває нескромність, розв`язаність.

А для вас я приготувала скарбничку ігор, які ви можете використовувати в майбутньому.

Скарбничка ігор

ВПІЗНАЙТЕ НАВПОМАЦКИ

Тому, хто буде грати, зав`яжіть очі та одягніть грубі рукавички (можна дві пари). Дайте йому в руки предмет, який він навпомацки повинен розпізнати.

ПАВУТИНКА

Матеріал : клубок міцної шерсті. Діти сидять на стільцях, створюючи коло, один із них тримає в руках клубок шерсті та знаходить кінець, затискає його у руці, кидає клубок іншому зі словами: «Я Оксана кидаю клубок Вові», Вова кидає клубок далі та промовляє ім`я наступного. Утворюється павутина, яка зв`язує тих, хто грає, коли у кожного в руках буде нитка можна обговорити почуття, які виникають, роздумуючи про те, наскільки всі зв`язані один з одним. Дії кожного спонукатимуть до роздумів кожного, хто бере участь у грі.

ХУСТИНКА

Хустинку потрібно передавати під музичний супровід по колу. За командою «Стій» музика припиняється. Хто не встиг передати хустинку сусіду, вибуває з гри.

ГРА-ЕСТАФЕТА «ЗВЕРХУ ВНИЗ»

У грі беруть участь дві команди. Вони шикуються у колону по одному. Перед кожною колоною кладуть м`яч. За сигналом перший гравець передає м`яч над головою, той між ногами третьому і т.д. Чергуючи ці способи. Останній в колоні, отримавши м`яч, біжить вперед, і ставши на початок колони, передає м`яч над головою першого. Естафета закінчується, коли перший учасник знову отримає м`яч.

А зараз я пропоную Вам трішки відпочити, а діти підготували вам гумористичні сценки із сімейного життя.

СЦЕНКИ ДІТЕЙ

1.
-Тату, тату, а чому йде дощ?
- Підеш до школи і дізнаєшся.
- Тату, тату, а в Баби Яги є бабинята?
- Звідки ж я можу знати .
-Тату, тату, а навіщо коняці волосся на спині?
- Запитай у коняки.
-Тату, тату, а мотоцикл їсть цукерки?
-Не знаю, я в нього не запитував.
- Тату, тату, а ти не ображаєшся, що я в тебе все запитую?

-Ну що ти, доню моя, чим більше питаєш, тим більше знаєш.

2.
-Іванко, чому ти так швидко їси шоколадку? Ти що забула, що в тебе є братик?
- Не забула, тому й поспішаю.

3.

Тато із донечкою гуляли по парку, раптом вони побачили кота!
- Тату, а це хто?
- Кіт.
- Тату, а це хто?
- Кіт!
- Тату, а це хто?
- Не знаю!
- Тату, та це ж кіт!

4.
- Мамо, мамо, ялинка горить!
- Не горить, а сяє!
- Мамо, мамо, вже штори сяють!

Отже, ми всі зрозуміли, що щастя дитини залежить від нас дорослих. Пропоную вам тест, щоб визначити для себе, чи правильно ви виховуєте свою дитину, чи правильно ви до неї ставитесь.

Тест «Чи можете ви ?»

1. У будь – який момент залишити всі свої справи і зайнятися дитиною.

2. Порадитись з дитиною, не зважаючи на її вік.

3. Зізнатися дитині в помилці, якої ви припустилися в ставленні до неї.

4. Вибачитися перед дитиною, якщо ви не праві.

5. Стримати себе, якщо вчинок дитини роздратував вас.

6. Поставити себе на місце дитини.

7. Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея.

8. Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого дитинства, який не вигідно свідчить про вас.

9. Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу поведінку.

10. Завжди утримуватися від слів, які боляче вразять дитину.

11. Надати один день, коли б вона робила все, що їй заманеться, і поводила себе так, як схоче, а ви ні в що не втручалися.

12. Не відреагувати, коли ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або просто незаслужено образила іншу дитину.

13. Встояти проти дитячих прохань і сліз, якщо впевнені, що це примха, забаганка.

ВІДПОВІДІ:

А – МОЖУ І ЗАВЖДИ ТАК РОБЛЮ (3 БАЛИ).

Б – МОЖУ, АЛЕ НЕ ЗАВЖДИ ТАК РОБЛЮ (2 БАЛИ).

В - НЕ МОЖУ (1 БАЛ ).

Підрахуйте бали.

Якщо ви набрали 30-39 балів, це означає, що дитина – найбільша цінність у вашому житті. Ви дієте правильно, й можете сподіватися на добрі результати.

Сума 16-30 балів: піклуватися про дитину – для вас питання першочергове. Ви схильні до компромісів, які послаблять виховний ефект. Вам слід серйозно замислитися над підходом до виховання.

Менше ніж 16 балів – перед вами постали серйозні проблеми стосовно виховання дитини.

А зараз я пропоную вам переглянути відео - фільм, який розкриває проблеми спілкування дитини в сімї, актуальний для нашої зустрічі.

(Перегляд фільму на мультимедійному проекторі).

Отже, шановні батьки, для щастя дітям головне, щоб їх любили батьки, приділяли увагу, спілкувалися з ними.

У вас на столах лежать промінчики і я вас хочу попросити написати на промінчиках, на які теми ви хотіли б поговорити в нашому колі. (Батьки пишуть теми та приклеюють промінчики до сонечка )

А на згадку по нашу зустріч я приготувала вам поради.

Поради батькам

  • Показуйте дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за якісь досягнення;
  • Не можна ніколи (навіть у пориві гніву) говорити дитині, що вона гірша за інших;
  • Треба чесно й терпляче відповідати на будь-які її запитання;
  • Намагайтеся щодня знаходити час, щоб побути наодинці зі своєю дитиною;
  • Учіть дитину вільно спілкуватися не тільки зі своїми однолітками, але й дорослими;
  • Не соромтесь підкреслювати, що ви пишаєтесь своїм малюком;
  • Будьте чесними в оцінках своїх почуттів до дитини;
  • Завжди говоріть дитині правду, навіть коли вам це не вигідно;
  • Не домагайтеся успіху силою, примус - найгірший варіант виховання, примус у сім`ї порушує особистість дитини;
  • Визнайте право дитини на помилку;
  • Думайте про дитячий «банк» щасливих спогадів;
  • Дитина ставиться до себе так, як ставляться до неї дорослі.

Батьки, пам`ятайте!

Вашу дитину виховує кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожен ваш крок, слово та справа. Нехай ваші діти будуть щасливі!

Використана література:

С. Корнієнко, С.Корнієнко Сімя і дитячиц садок — одна родина.: Тернопіль- Богдан, 2012 р.

Кiлькiсть переглядiв: 1566

Коментарi